Monthly roll-over
De huidige maand loopt op zijn einde, je ontvangt je loon al en je vraagt je af hoe je dit geld kan budgetteren. Er zijn verschillende manieren om met de monthly roll-over om te gaan. Eerst en vooral moet je begrijpen wat er in YNAB (Referral) zal gebeuren eens de maand voorbij is. Dit hangt af van je keuzes in doelen en je uitgaven in de vorige maand.
Je hebt teveel uitgegeven
Als je voor bepaalde categorieën teveel hebt uitgegeven en je hebt niet volgens regel 3 je budget herverdeeld dan zal je zien dat de balans in de nieuwe maand toch op 0 staat. Hoe komt dit? YNAB zorgt er automatisch voor dat het teveel gespendeerde geld van je To be Budgeted afgetrokken wordt aangezien je dit geld effectief al hebt uitgegeven en dus niet meer beschikbaar is. Bij kredietkaarten loopt dit enigszins anders en daar zal ik later een volledige blogpost aan wijden.
Je hebt geld over 🥳
Je hebt minder geld uitgegeven dan verwacht en je hebt nog geld over. Top! Dit geld zal je terugvinden in dezelfde categorie. Als je bijvoorbeeld €100 over hebt in je uit eten categorie dan zal je in de nieuwe maand €100 beschikbaar hebben in deze categorie. Als je een doel hebt gezet op een categorie en deze is oranje dan geeft dit weer dat je nog extra geld op zij moet zetten. Het bedrag geeft aan hoeveel geld er al voor de categorie beschikbaar is. Om met hetzelfde voorbeeld verder te gaan: als je doel is om €200 per maand op zij te zetten om te gaan uiteten dan zal je nog een extra €100 moeten budgetteren voor deze categorie aangezien je nog €100 over hebt van vorige maand.
Dit geldt alleen voor de Needed for Spending doelen. Bij andere doelen zoals Target Savings Balance en Monthly Savings Builder geldt dit niet en ga je telkens opnieuw hetzelfde bedrag op zij zetten om je doel te bereiken.
Meer info kan je in mijn Budget template blogpost vinden.
Nu dat je weet wat er gaat gebeuren in YNAB eens de nieuwe maand begint kan je kiezen hoe je omgaat met je loon dat binnenkomt. Als je in de huidige maand nog geld nodig hebt dan kan je dit direct in je budget invullen. Als het je ondertussen gelukt is om regel 4 toe te passen dan ben je nu in staat om voor de volgende maand te budgetteren. Hoe en wanneer je dit doet kan je kiezen. Je kan vanaf dat het geld binnenkomt beginnen met dit te budgetteren in de nieuwe maand. Dit heeft als voordeel dat alles klaar staat wanneer de nieuwe maand begint. Een groot nadeel van deze methode is dat je voor de Needed for Spending doelen nog niet weet hoeveel over gaat blijven, als dit al het geval is. Een andere manier, die ik zelf ook toe pas, is om je geld in een holding category te plaatsen. Je haalt hiermee het geld uit to be budgeted (aangezien dit bedrag zo snel mogelijk terug op 0 moet staan -> regel 1). Eens de nieuwe maand begint kan je terugkomen in je budget en verplaats je het geld uit je holding category naar to be budgeted en begin je aan de maandelijkse fun!
Hoe doe je dit nu?
Op het einde of begin van elke maand houden wij een budget meeting. Tijdens deze meeting gaan we over ons budget en bekijken we wat belangrijk is. Hierover volgt zeker en vast nog een blogpost want samen met een partner budgetteren is en blijft het uitdagendste van je budget.
Je loon is gearriveerd, de nieuwe maand is gestart. Je prioriteiten zijn duidelijk. Tijd om in je budget te duiken en die euro’s aan categorieën te hangen. Dit kan je op verschillende manieren aanpakken:
- Ga over elke categorie en bepaal volgens je prioriteiten waar je geld budgetteert.
- Gebruik de Underfunded optie in Quick Budget om een categorie, een categorie groep of alles in één keer te budgetteren.
- Je kan ook de Budgeted Last Month optie gebruiken. Met deze optie vul je dezelfde hoeveelheden in als de vorige maand. Nadien kan je nog aanpassen waar nodig.
- Eens je wat langer aan het budgetteren bent en je een historiek van op zijn minst 4 maanden hebt, kan je de Average Budgeted of Average Spent mogelijkheden in je Quick Budget uitproberen. Deze opties maken gebruik van je gewoontes.